Κυριακή 28 Ιουνίου 2015



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι πολιτικές εξελίξεις θα κρίνουν το έργο Κορίνθου - Καλαμάτας - Σπάρτης

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Από τα 905 εκατ. ευρώ του έργου έχουν δοθεί από το Δημόσιο 359 εκατ. ευρώ, ενώ ο παραχωρησιούχος έχει λάβει 128 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ (το δάνειο της οποίας ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ) και 828 εκατ. ευρώ από....
εμπορικές τράπεζες.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Το τελευταίο κεφάλαιο στην υπόθεση της κατασκευής της εθνικής οδού Κορίνθου - Καλαμάτας και Λεύκτρου - Σπάρτης ετοιμάζεται να βάλει το υπουργείο Υποδομών, μόλις σταθεροποιηθεί η γενικότερη κατάσταση.
Η κοινοπραξία Μορέας και το Δημόσιο εκτιμούν ότι από τη στιγμή της έγκρισης της νέας συμφωνίας από τη Βουλή απαιτούνται τέσσερις μήνες για την παράδοση του τμήματος Λεύκτρου - Σπάρτης και επτά για την περιμετρική Καλαμάτας, τα μόνα κομμάτια που απομένουν στο έργο.
Την περίοδο αυτή το υπουργείο Υποδομών εξετάζει τις τελικές λεπτομέρειες (εφόσον οι πολιτικές συνθήκες το επιτρέψουν) προκειμένου να δρομολογήσει την τροποποίηση της συμφωνίας παραχώρησης του Μορέα, τη μόνη από τις 5 οδικές παραχωρήσεις που έμεινε «ανέπαφη». Το έργο είναι σήμερα έτοιμο κατά 93% (οι εργασίες διεκόπησαν τον Μάρτιο του 2014) και απομένουν:

• Η ολοκλήρωση του τμήματος Πελλάνας - Σπάρτης, μήκους 14 χλμ., με το οποίο θα ολοκληρωθεί και θα δοθεί στην κυκλοφορία το Λεύκτρο - Σπάρτη (46 χλμ.). Μέχρι στιγμής έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες 186 εκατ. ευρώ στο συγκεκριμένο τμήμα και απομένουν ακόμα 15 εκατομμύρια ευρώ.
• Η ολοκλήρωση της περιμετρικής οδού της Καλαμάτας (11 χλμ.). Μέχρι στιγμής έχουν εκτελεστεί εργασίες 60 εκατ. ευρώ και απομένουν εργασίες 45 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, που αποκαλύπτει σήμερα η «Κ», τα βασικά σημεία της υπό έγκριση συμφωνίας είναι τα εξής:
• Ο Μορέας θα λάβει 60 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις.

• Αυξάνεται η επιδότηση λειτουργίας του δρόμου (εφόσον τα έσοδα δεν επαρκούν για να αποπληρωθούν τα δάνεια) κατά 330 εκατ. ευρώ, πλέον των 199 εκατ. ευρώ της αρχικής συμφωνίας. Ωστόσο η πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας θα καταβληθεί οπισθοβαρώς στον χρόνο (το 60% αυτής μετά το 2026).

• Διατηρούνται τα πολύ χαμηλά επιτοκιακά περιθώρια του 2008. Για την ΕΤΕπ το επιτοκιακό περιθώριο είναι κάτω του 1% (για συνολικό δάνειο ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ για τις εμπορικές τράπεζες περίπου 1,4% (για συνολικό δάνειο ύψους 376 εκατομμυρίων ευρώ).

• Ποσοστό απόδοσης ιδίων κεφαλαίων (IRR) του παραχωρησιούχου 0,52% έναντι του 10,40% του 2008.

• Πρόσθετη καταβολή από τον παραχωρησιούχο ποσού μέχρι 20 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατομμύρια ευρώ πριν από την 1η πληρωμή από το Δημόσιο της πρόσθετης επιδότησης λειτουργίας.
• Οι δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης μειώνονται κατά 10% σε σχέση με το 2008.
• Καμία χρηματοοικονομική επιβάρυνση λόγω μεταβολής των συμβολαίων αντιστάθμισης κινδύνου (swaps).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε προ ημερών στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, από τα 905 εκατ. ευρώ του έργου (844 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός και τα 68 εκατ. ευρώ της αποζημίωσης καθυστέρησης έναρξης της παραχώρησης) έχουν δοθεί από το Δημόσιο 359 εκατ. ευρώ, ενώ ο παραχωρησιούχος έχει λάβει 128 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ (το δάνειο της οποίας ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ) και 828 εκατ. ευρώ από εμπορικές τράπεζες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου