Πολυεθνική ομάδα με συντονιστές ερευνητές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ανέπτυξε το καινοτομικό εκπαιδευτικό παιχνίδι “Siren” και έφθασε στον τελικό διαγωνισμού στο συνέδριο “European Conference on Games Based Learning”. Το λογισμικό αναγνώρισης συναισθημάτων που περιέχει το Siren βραβεύτηκε από την κορυφαία εταιρεία μικροεπεξεργαστών Intel σαν μια από τις 30 πιο καινοτόμες ιδέες στο διαγωνισμό Ultrabook Experience Software Contest. Το Φεβρουάριο 2014 το Siren ψηφίστηκε σαν το καλύτερο παιχνίδι σοβαρού σκοπού στην Ευρώπη από το Δίκτυο Αριστείας “Games and Learning Alliance” και από την ένωση “Serious Games Society”. Παράλληλα βρίσκεται στην 4η θέση του καταλόγου με τα βέλτιστα παραδείγματα παιχνιδιών σοβαρού σκοπού του Γραφείου Πολιτικής Έρευνας και Τεχνολογίας (Office of Science and Technology Policy) του Λευκού Οίκου.
Όπως έλεγε και ο … εθνάρχης, έξω πάμε καλά! Αυτή είναι η Ελλάδα της δημιουργίας που μας κάνει περήφανους κόντρα στην ντόπια μιζέρια.
Τι είναι το Siren; ένα κοινωνικό ψηφιακό παιχνίδι σοβαρού σκοπού (serious game) που σχεδιάστηκε για να εκπαιδεύει τους μικρούς μαθητές στην κατανόηση και την επίλυση των διαφορών τους, στην πρόληψη και την αντιμετώπιση βαθύτερων αιτίων των ενδοσχολικών συγκρούσεων. Ο κύριος στόχος του Siren είναι να διδάσκει στους παίκτες ειρηνικούς και δημιουργικούς τρόπους επίλυσης συγκρούσεων. Οι παίκτες αντιμετωπίζουν από κοινού μια διαμάχη, η οποία σχετίζεται με τα ενδιαφέροντα, το κοινωνικό προφίλ, την ωριμότητα και το επίπεδο γνώσεών τους.
Το παιχνίδι περιλαμβάνει διαφορετικά σενάρια, ανάλογα πραγματικών συγκρουσιακών για κάθε ηλικιακή ομάδα μαθητών. Τα κύρια αίτια αυτών των συγκρούσεων διαπιστώθηκαν μετά από εκτενή έρευνα που η ομάδα διεξήγαγε στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Πορτογαλία και στην Ελλάδα. Η έρευνα δεν περιορίστηκε σε συνεντεύξεις με δασκάλους και μαθητές. Περιλάμβανε και βιωματικές ασκήσεις και δραστηριότητες. Οι ερευνητές αναζήτησαν καταστάσεις διαμάχης, την έντασή τους και τις στρατηγικές μεσολάβησης σε σχολεία με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο σε κάθε χώρα, ώστε να καταγράψουν ακόμα και συγκρούσεις που δε αφορούν ένα μόνο εθνικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με τον Δρ. Κώστα Καρπούζη, τεχνικό διευθυντή του έργου, «ο συνδυασμός πληροφοριών που σχετίζονται με την επίδοση των παικτών και το πώς έχει διαμορφωθεί το συγκεκριμένο επίπεδο του παιχνιδιού, οι εκφράσεις του προσώπου των παιχτών και οι κινήσεις του κεφαλιού μπορεί να μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε αποστολές και προκλήσεις που να ταιριάζουν απόλυτα σε συγκεκριμένους παίκτες. Μπορούμε έτσι να δημιουργήσουμε παιχνίδια με θεωρητικά απεριόριστο χρόνο παιχνιδιού, όπου οι παίκτες δε βαριούνται και δεν απελπίζονται ποτέ, οι δυσκολίες του παιχνιδιού προσαρμόζονται στην ικανότητα του παίκτη, τη διάθεση και τη συναισθηματική του κατάσταση και νέες προκλήσεις προστίθενται σε αυτό όταν η ικανότητα και το ενδιαφέρουν του παίκτη μεγαλώνουν».
Το Siren (FP7 258453) χρηματοδοτήθηκε από το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο της Ε.Ε. (ICT-2009.4.2). Υλοποιήθηκε από το Σεπτέμβριο του 2010 μέχρι το φθινόπωρο του 2013. Η ομάδα του έργου, εκτός από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο που ήταν ο συντονιστής, περιλάμβανε το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης (IT University of Copenhagen – Δανία), το Ινστιτούτο INESC-ID (Πορτογαλία), την εταιρία Serious Games Interactive (Δανία), τα Πανεπιστήμια University of Bath και University of Birmingham (Ηνωμένο Βασίλειο) και το University of California, Santa Cruz (Η.Π.Α.). Περισσότερες πληροφορίες για το Siren υπάρχουν στους παρακάτω συνδέσμους:
www.sirenproject.eu
www.slideshare.net/kkarpou/siren4slideshare
www.facebook.com/siren.project
Όλοι όσοι έχετε κάποια σχέση με το (ελληνικό) σχολείο είμαι σίγουρος ότι ήδη αναρωτιέστε πώς θα μπορούσε να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο στην πράξη. Γιατί αυτό το παιχνίδι δεν χρησιμοποιείται ήδη στα ελληνικά σχολεία; Λείπουν οι συγκρούσεις; Δεν φθάνει ο χρόνος; Μήπως περισσεύουν άλλες δράσεις που διδάσκουν τους μαθητές πώς να διαχειρίζονται καλύτερα τις διενέξεις τους;
Το ίδιο αναρωτήθηκαν και οι Έλληνες ερευνητές. Πρότειναν την προσαρμογή και εφαρμογή του Siren στα ελληνικά σχολεία, ανταποκρινόμενοι σε σχετική ανοιχτή πρόσκληση της Γενικής Γραμματείας Έρευνας & Τεχνολογίας του Υπουργείου Παιδείας. Η απάντηση όμως που έλαβαν ήταν αρνητική. Οι ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες που αξιολόγησαν την πρότασή τους για λογαριασμό της ΓΓΕΤ δεν πείσθηκαν ότι τα παιχνίδια εκπαιδεύουν.
Πώς μετά να μη είμαστε πρωταθλητές στο brain drain (διαφυγή εγκεφάλων προς το εξωτερικό); Οι ερευνητές του Πολυτεχνείου πάντως δηλώνουν και σήμερα διατεθειμένοι να υποστηρίξουν σχολεία κι εκπαιδευτικούς που θα ενδιαφερθούν να χρησιμοποιήσουν το Siren στο δύσκολο έργο τους.
Άραγε να είναι διατεθειμένοι να βοηθήσουν κι εμάς; Βλέπετε και οι ενήλικες χρειαζόμαστε λίγη εκπαίδευση στο θέμα. Από τη δημόσια αντιπαράθεση πολιτικών μέχρι την ιδιωτική αντιπαράθεση στους δρόμους και τις γειτονιές, η διαχείριση των συγκρούσεων είναι μάλλον φανερό πως δεν είναι από τα δυνατά μας σημεία ως λαός. Ακόμα εμείς οι αυτοαποκαλούμενοι μεταρρυθμιστές δεν … σκίζουμε στο θέμα. Λέτε να παρουσιάζει ερευνητικό ενδιαφέρον μια παραλλαγή του παιχνιδιού για την εκπαίδευση στη δημιουργική διαχείριση των συγκρούσεων μεταξύ πολιτικών ομάδων και δει ορθολογιστών; Συνάδελφοι πολυτεχνίτες, παρακαλώ βάλτε ένα χεράκι!
Τι είναι το Siren; ένα κοινωνικό ψηφιακό παιχνίδι σοβαρού σκοπού (serious game) που σχεδιάστηκε για να εκπαιδεύει τους μικρούς μαθητές στην κατανόηση και την επίλυση των διαφορών τους, στην πρόληψη και την αντιμετώπιση βαθύτερων αιτίων των ενδοσχολικών συγκρούσεων. Ο κύριος στόχος του Siren είναι να διδάσκει στους παίκτες ειρηνικούς και δημιουργικούς τρόπους επίλυσης συγκρούσεων. Οι παίκτες αντιμετωπίζουν από κοινού μια διαμάχη, η οποία σχετίζεται με τα ενδιαφέροντα, το κοινωνικό προφίλ, την ωριμότητα και το επίπεδο γνώσεών τους.
Το παιχνίδι περιλαμβάνει διαφορετικά σενάρια, ανάλογα πραγματικών συγκρουσιακών για κάθε ηλικιακή ομάδα μαθητών. Τα κύρια αίτια αυτών των συγκρούσεων διαπιστώθηκαν μετά από εκτενή έρευνα που η ομάδα διεξήγαγε στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Πορτογαλία και στην Ελλάδα. Η έρευνα δεν περιορίστηκε σε συνεντεύξεις με δασκάλους και μαθητές. Περιλάμβανε και βιωματικές ασκήσεις και δραστηριότητες. Οι ερευνητές αναζήτησαν καταστάσεις διαμάχης, την έντασή τους και τις στρατηγικές μεσολάβησης σε σχολεία με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο σε κάθε χώρα, ώστε να καταγράψουν ακόμα και συγκρούσεις που δε αφορούν ένα μόνο εθνικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με τον Δρ. Κώστα Καρπούζη, τεχνικό διευθυντή του έργου, «ο συνδυασμός πληροφοριών που σχετίζονται με την επίδοση των παικτών και το πώς έχει διαμορφωθεί το συγκεκριμένο επίπεδο του παιχνιδιού, οι εκφράσεις του προσώπου των παιχτών και οι κινήσεις του κεφαλιού μπορεί να μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε αποστολές και προκλήσεις που να ταιριάζουν απόλυτα σε συγκεκριμένους παίκτες. Μπορούμε έτσι να δημιουργήσουμε παιχνίδια με θεωρητικά απεριόριστο χρόνο παιχνιδιού, όπου οι παίκτες δε βαριούνται και δεν απελπίζονται ποτέ, οι δυσκολίες του παιχνιδιού προσαρμόζονται στην ικανότητα του παίκτη, τη διάθεση και τη συναισθηματική του κατάσταση και νέες προκλήσεις προστίθενται σε αυτό όταν η ικανότητα και το ενδιαφέρουν του παίκτη μεγαλώνουν».
Το Siren (FP7 258453) χρηματοδοτήθηκε από το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο της Ε.Ε. (ICT-2009.4.2). Υλοποιήθηκε από το Σεπτέμβριο του 2010 μέχρι το φθινόπωρο του 2013. Η ομάδα του έργου, εκτός από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο που ήταν ο συντονιστής, περιλάμβανε το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης (IT University of Copenhagen – Δανία), το Ινστιτούτο INESC-ID (Πορτογαλία), την εταιρία Serious Games Interactive (Δανία), τα Πανεπιστήμια University of Bath και University of Birmingham (Ηνωμένο Βασίλειο) και το University of California, Santa Cruz (Η.Π.Α.). Περισσότερες πληροφορίες για το Siren υπάρχουν στους παρακάτω συνδέσμους:
www.sirenproject.eu
www.slideshare.net/kkarpou/siren4slideshare
www.facebook.com/siren.project
Όλοι όσοι έχετε κάποια σχέση με το (ελληνικό) σχολείο είμαι σίγουρος ότι ήδη αναρωτιέστε πώς θα μπορούσε να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο στην πράξη. Γιατί αυτό το παιχνίδι δεν χρησιμοποιείται ήδη στα ελληνικά σχολεία; Λείπουν οι συγκρούσεις; Δεν φθάνει ο χρόνος; Μήπως περισσεύουν άλλες δράσεις που διδάσκουν τους μαθητές πώς να διαχειρίζονται καλύτερα τις διενέξεις τους;
Το ίδιο αναρωτήθηκαν και οι Έλληνες ερευνητές. Πρότειναν την προσαρμογή και εφαρμογή του Siren στα ελληνικά σχολεία, ανταποκρινόμενοι σε σχετική ανοιχτή πρόσκληση της Γενικής Γραμματείας Έρευνας & Τεχνολογίας του Υπουργείου Παιδείας. Η απάντηση όμως που έλαβαν ήταν αρνητική. Οι ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες που αξιολόγησαν την πρότασή τους για λογαριασμό της ΓΓΕΤ δεν πείσθηκαν ότι τα παιχνίδια εκπαιδεύουν.
Πώς μετά να μη είμαστε πρωταθλητές στο brain drain (διαφυγή εγκεφάλων προς το εξωτερικό); Οι ερευνητές του Πολυτεχνείου πάντως δηλώνουν και σήμερα διατεθειμένοι να υποστηρίξουν σχολεία κι εκπαιδευτικούς που θα ενδιαφερθούν να χρησιμοποιήσουν το Siren στο δύσκολο έργο τους.
Άραγε να είναι διατεθειμένοι να βοηθήσουν κι εμάς; Βλέπετε και οι ενήλικες χρειαζόμαστε λίγη εκπαίδευση στο θέμα. Από τη δημόσια αντιπαράθεση πολιτικών μέχρι την ιδιωτική αντιπαράθεση στους δρόμους και τις γειτονιές, η διαχείριση των συγκρούσεων είναι μάλλον φανερό πως δεν είναι από τα δυνατά μας σημεία ως λαός. Ακόμα εμείς οι αυτοαποκαλούμενοι μεταρρυθμιστές δεν … σκίζουμε στο θέμα. Λέτε να παρουσιάζει ερευνητικό ενδιαφέρον μια παραλλαγή του παιχνιδιού για την εκπαίδευση στη δημιουργική διαχείριση των συγκρούσεων μεταξύ πολιτικών ομάδων και δει ορθολογιστών; Συνάδελφοι πολυτεχνίτες, παρακαλώ βάλτε ένα χεράκι!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου